Kring Der Alchemisten
Advertisement

BASF is een Duits chemieconcern en het grootste chemiebedrijf in de wereld. BASF stond voor Badische Anilin- und Soda-Fabrik.

Geschiedenis[]

BASF werd in 1885 opgericht in Mannheim door Friedrich Engelhorn. Hij produceerde lichtgas voor deze stad en bij de productie werd er teer als afvalproduct gevormd. Deze teer kon echter dienstdoen als basisgrondstof voor de aanmaak van kleurstoffen. Om andere noodzakelijke chemicaliën voor de kleurstofproductie te maken, werd BASF ericht in Ludwigshafen, dat nog steeds de hoofdzetel van het bedrijf is.

BASF produceerde in het begin vooral kleurstoffen, soda, zwavelzuur en ammoniak. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd BASF opgeslokt in IG Farben dat meewerkte met de nazi's. Na de oorlog werd BASF onder zijn eigen naam weer opgericht. Er werden nieuwe fabrieken gebouwd over heel de wereld, waaronder in Antwerpen. Het bedrijf diversifieerde ook zijn productie met coatings, plastics, farmaceutische producten en biotechnologie.

BASF in Antwerpen[]

1964 wordt BASF Antwerpen N.V. als dochteronderneming van BASF opgericht. Er wordt beslist om voor 200 miljoen Duitse Mark te investeren in een nieuwe productiefabriek. De site in de Antwerpse haven heeft een dan oppervlakte van 450 ha. In 1965 begint men te bouwen.

In 1966 wordt door BADIPHIL (een joint-venture van BASF en Philips) gestart met de productie van PVC. In 1967 start de productie van salpeterzuur, fosforzuur en zwavelzuur. Deze zuren zijn nodig voor de productie van Nitrophoska, de kunstmeststof van BASF.

Tussen 2006 en 2008 investeert BASF € 1 miljard in de Antwerpse site. In 2009 wordt een nieuwe binnenscheepvaartterminal in gebruik genomen en wordt aangevangen met de bouw van een nieuwe weg- en spoorterminal.

De Antwerpse productiesite is het tweede grootste productieterrein van BASF. Tegenwoordig bedraagt de oppervlakte van BASF Antwerpen 600 ha. Er zijn 54 verschillende productie-eenheden die volledig geïntegreerd zijn. De huidige productiecapaciteit draait rond 15 miljoen ton per jaar. BASF stelt in Antwerpen een 3600 mensen te werk.

KDA-leden bij BASF[]

Externe links[]

Advertisement